Investeringar

Kavastus investeringsregler

Kavastu är min personliga favoritinvesterare. Faktum är att min personliga investeringsstrategi är att göra det Kavastu gör, så långt det är möjligt. Varför? För att jag gillar att tjäna pengar. Speciellt såna pengar som tjänar sig själv. Här följer några av Kavastus investeringsregler, sammanfattat av Sparabloggen.com

sparabloggen

kavastus regler(Grafik: pexel.com och Thobias)

Lyssnade på avsnitt 89 av #PrataPengar ( Episod 89 – Kavastu gästar by #PrataPengar ) där Arne Talving gästande, mer känd som twitterprofilen Kavastu. Det var ett mycket bra avsnitt (liksom avsnittet med Morgan Alling. Episod 78 – Från fattig skådespelare till investerare! by #PrataPengar ) Det blev mycket inspirerande prat om styrkan i att investera på börsen och kring de investeringsregler som Talving satt upp för sig själv. Reglerna och tipsen var så bra att jag valde att skriva ner dem åt mig själv. Nu får du chansen att läsa dem här!

Arne Talving föddes 1962 och började följa aktiemarknaden 1983. Han har alltså sett riktiga rusningar och riktiga krascher. Vid ett tillfälle 2004 satte han sig ner och funderade igenom sina investeringar. Han hade inte överavkastat mot börsen och funderade på om det inte vore bättre att lägga allt i en indexfond istället…

Visa originalinlägg 994 fler ord

Standard
Marknadsföring

Facebook, vilken fadäs!

Vet inte om Facebook kommer att ”krascha” inom närmsta framtiden. Är inte riktigt så pessimistisk (eller ”optimistisk beroende på hur man ser det) som Laman, men jag skulle å andra sidan inte lägga alltför stor del av mina investeringar i FB-korgen. Det känns lite som att FB är för personer mellan 30-50 år främst, och att attraktionskraften successivt kommer förtvina med den yngre generationen.

Instagram är nog mer framtidssäkrad. Sen ska det också sägas att Facebook äger Instagram. Blir hur som helst spännande att följa detta framöver.

Det hela började för mig när jag såg att Mark Zuckerberg och Merkel hade en diskussion. De diskuterade ”hate-posts”, med andra ord, meningsmotståndares åsikter.

-We need to do some work, sa Zuckerberg.

-Are you working on this? (Merkel)

-Yeah! (Bloomberg-länk, här)

Facebook1

Det kan tänkas vara obetydligt, och hur samtalet lett fram till detta vet vi ej. För mig kan jag erkänna att jag bara ryckte på axlarna och tänkte (hoppades), att detta var ryckt ur sitt sammanhang. Det står klart idag att detta var ett misstag.

Från Facebooks perspektiv ser det ut ungefär så här:

Vi stänger av alla som utmanar de grundläggande demokratiska värderingarna som vårt samhälle bygger på. Detta inkluderar inte den autonoma vänstern, inte heller islamister. Det SKULLE kunna inkludera dom, om man ansåg att de utgjorde ett hot – men det gör man inte. Den nya högern däremot, den utgår man från är ett…

Visa originalinlägg 468 fler ord

Standard